Ar tikrai krikščioniška pozicija abortų klausimu prieštarauja mokslui?
Lenkijos protestų dėl sugriežtintų abortų kontekste soc. tinkluose pasipylė nuomonių, kuriose supriešinama mokslo ir Bažnyčios pozicija dėl žmogaus buvimo žmogumi nuo jo pradėjimo momento. Daugelis iš tiesų, atrodytų, jautriai, rūpestingai į nepatogią situaciją patekusių žmonių atžvilgiu pasisakančių žmonių teigia, kad kiekvienas turi rinktis tarp to, kieno poziciją atstovaus – mokslo, ar Bažnyčios (pvz. šis postas). Pasak jų, medicinos nustatytais terminais abortuojami yra ne žmonės, o “ląstelių košė”, “DNR juosta” ir pan. (šis postas) Itin dažnas komentatorius taip pat gan agresyviai aiškina, kad manyti, jog nuo pat apvaisinimo momento turime reikalų su nauja žmogaus gyvybe, yra labai nemoksliška ir čia tik religiniai fanatikai gali taip manyti. Nesu griežtų abortų draudimų šalininkas, jautriai vertinu tiek vienos, tiek kitos pusės argumentus, tai pats beveik patikėjau jų teiginiais. Atrodo, patikimi žmonės, kuriuos labai gerbiu, rašo, tai turbūt bus tiesa, bet vis dėlto nusprendžiau patikrinti, ką gi tas mokslas iš tiesų teigia. Turiu pasakyti, kad pasirodė kaip tik priešingai – medicinos mokslo (embriologijos, raidos biologijos) pozicija yra aiški, nusistovėjusi, ir – koks netikėtumas! – iš esmės tokia pati, kaip Bažnyčios. Šiai pozicijai prieštarauja ir diskusijos vyksta iš esmės tik filosofijos, sociologijos mokslų apimtyje, na, taip pat suinteresuotų medicinos šakų – dirbtinio apvaisinimo, surogatinės motinystės ir pan. srityse. Taigi, žemiau pateiksiu keletą nuorodų į mokslinius straipsnius su citatom iš jų tam, kad būtų galima lengviau atremti šiuos šiek tiek iš piršto laužtus argumentus apie mokslo ir Bažnyčios požiūrių priešingumą. Turiu atkreipti dėmesį, kad stengiausi atrinkti tik tuos straipsnius, kurie, mano supratimu, neturi nieko bendro su religija, yra recenzuoti ir publikuoti universitetų mokslinių straipsnių archyvuose.
Mokslinių straipsnių citatos
Biologinė vaisiaus prigimtis yra moksliškai patikrinamų faktų srityje, ir čia gali būti pripažįstamas tik vienas atsakymas: vaisius yra unikali žmogiška gyvybė. Tam prieštarauti yra neracionalu ir labai nemoksliška. Tuo tarpu klausimas – ar vaisius yra asmuo? – yra, priešingai, daug diskusijų susilaukiantis filosofinis dalykas, turintis gyvybės-ir-mirties pasekmių.Abortion and public health: Time for another look [1]
Kadangi mes patys vertiname gyvenimą ir tai, kad nebuvome abortuoti, mes taip pat neturėtume nutraukti kitos gyvybės abortu. Remiantis šiuo abipusiškumo principu, žmogaus išsivystymo būsena ir asmens teisinis apibrėžimas – kas yra šiandieninio vaisiaus teisės į gyvenimą neigimo pagrindas – neturi reikšmės.Abortion and public health: Time for another look
Esminės visuomenės sveikatos vertybės – rūpestis pažeidžiamaisiais ir pagarba moksliniams faktams – kartu su abipusiškumo principu ir tikėjimu racionalia, humaniška vertybių hierarchija, palaiko išvadą, kad žmogaus gyvybė prieš gimimą yra vertinga ir nusipelno apsaugos. Išgyvenimas ar mirtis laikinos priklausomybės nuo kito asmens metu neturėtų priklausyti nuo to, ar vaisius yra norimas kažkieno kito.Abortion and public health: Time for another look
Prenatalinių tyrimų keliamos etinės problemos apima susirūpinimą, kad labai ankstyvas aštuonialąstis embrionas yra toks pat visavertis žmogus, kaip ir vėlesnis vaisius ar kūdikis, ir kad bet koks negimusios būtybės gyvenimo nutraukimas bet kuriame vystymosi etape yra moraliai smerktinas.The Unborn Human
Tarp bet kurios stadijos, nuo embriono, iki vaisiaus, kūdikio ir t.t. skirtumas yra tik brandos lygis, o ne rūšis.Embryonic human persons. Talking Point on morality and human embryo research
Tačiau sunaikinti žmogaus embrioną reiškia sunaikinti naują, unikalų ir pilną žmogaus organizmą - embrioninį žmogųEmbryonic human persons. Talking Point on morality and human embryo research
Atsakymas į klausimą ar naujas žmogaus organizmas egzistuoja reikalauja atsakymo "Taip" arba "Ne" - negali būti jokio tarpinio varianto.Embryonic human persons. Talking Point on morality and human embryo research
Kadangi žmonės yra iš esmės vertingi ir nusipelno pilnos moralinės pagarbos dėl to, kas jie yra, tai reiškia, kad jie yra tiek pat vertingi nuo pat to momento, kai jie atsiranda. Netgi embrioniniame gyvenimo etape kiekvienas iš mūsų buvo žmogus ir vertas susirūpinimo bei apsaugos.Embryonic human persons. Talking Point on morality and human embryo research
Atsižvelgiant į čia aptartus biologinius įrodymus ir filosofinius argumentus, protingiausia būtų pritarti nuostatai, kad asmenybės statusas yra gaunamas žmogaus apvaisinimo metu.Personhood status of the human zygote, embryo, fetus
Bet tiek asmeniniai pasirinkimai, tiek viešoji politika, kai tik įmanoma, turėtų remtis pagrįstu ir tiksliu mokslu. Šiame straipsnyje bandžiau parodyti, kad dabartinėse diskusijose asmeniniai pasirinkimai ir viešoji politika yra pagrįsti "moksliniais" mitais, o ne objektyviais moksliniais faktais.WHEN DO HUMAN BEINGS BEGIN? “SCIENTIFIC” MYTHS AND SCIENTIFIC FACTS
Tai čia rezultatai iš google pirmų puslapių, ieškant pagal “article scientific abortion” ir “embryo OR fetus is not a human”. Jeigu atkreiptume dėmesį į įvairių organizacijų “už gyvybę” pateikiamus resursus, mokslinių straipsnių, palaikančių Bažnyčios poziciją, rastume begales, pavyzdžiui, čia. Tuo tarpu iš priešingos stovyklos mano paieškose išmetė tik An Embryo is not a human being, publikuotą kamieninių ląstelių tyrimų grupėje ir jų pateikti argumentai jau buvo “atmušti” kituose mano minėtuose straipsniuose.
Ląstelių rinkinys
Na, o tuos, kurie argumentuos, kad čia yra pseudo-mokslas ir visi pro-life straipsniai yra tendencingi, kviečiu patiems įsitikinti, kaip atrodo legaliai abortuojami ląstelių rinkiniai. Nėra tikslu maišyti zigotą su embrionu – zigotos nėra abortų objektas, jos yra kontracepcijos objektas. Tuo tarpu dauguma legalių abortų vyksta tarp 7-12 savaitės, kai vaisius atrodo štai taip:
Na, arba yra ir lietuviškų straipsnių, pvz. https://www.alfa.lt/straipsnis/50159399/vaisiaus-raida-isciose-kas-vyksta-kiekviena-nestumo-menesi, kur rašo, kad 8 savaitę “Formuojasi veidas, yra visi pagrindiniai kūno organai ir kūno dalys, rankų ir kojų pirštai ima augti ir atsiskirti vienas nuo kito.” Tuo tarpu 12 savaitę “Vaisius yra apie 5 cm ilgio ir po truputį pradeda judėti. Specialiu prietaisu gydytojas jau gali išgristi vaisiaus širdies plakimą, pilnai susiformuoja lytiniai organai.”
Pabaigai
Čia išdėstyti faktai neturėtų būti suprantami kaip mano siūlymas uždrausti abortus, manau, kad griežti draudimai nėra geriausias kelias problemai spręsti. Tačiau norėtųsi, kad argumentuojant šia tema būtų remiamasi realiais moksliniais faktais, o ne tiesiog priešpastatomas mokslas prieš Bažnyčią kaip savaime suprantamas dalykas, be jokių nuorodų ar įrodymų, kai realybėje medicinos mokslas (embriologija, raidos biologija, medicinos etika), kartu su Bažnyčia, sunkiai atstovi prieš nuomonę, formuojamą suinteresuotų šalių filosofijos ir sociologijos mokslų pagrindu. Tikiuosi šis įrašas prisidės prie konstruktyvios diskusijos šia tema atsiradimo galimybės.
[1] Straipsnyje Abortion and public health: Time for another look buvo keletas man negirdėtų momentų, tai skyriau laiko jį išversti – lietuviškas vertimas čia.